Otomobil çekiş sistemi: Nasıl çalışır ve neden önemlidir?
Otomobil çekiş sistemi: Nasıl çalışır ve neden önemlidir?
Araç, bir insanın en temel ve en değerli varlığıdır. Çoğu kaza, aracın çalışma sistemindeki bazı arızalardan kaynaklanır. Bu nedenle, sistemin nasıl çalıştığını anlamak oldukça önemlidir. Çekiş Sistemi, bir aracın çalışan dört bileşeninden biridir. Diğer üçü direksiyon, süspansiyon ve frenlerdir. Bunlardan herhangi biri arızalanabilir ancak Çekiş Sistemi arızalanırsa aracı hareket edemez hale getirir. Çekiş Sistemi, kuvveti lastiklere aktarmak için birlikte çalışan bir dizi mekanik cihaz ve hidrolik sıvıdır. Bu cihaz setinin işlevi, motor tarafından üretilen kuvveti tekerleklere ileterek aracı yolda tutmaktır. Çekiş Sisteminin bileşenlerinden birkaçı Fren, Debriyaj, Tahrik mili, Şanzıman, Dingil, Diferansiyeller, Direksiyon ve Süspansiyondur. Fren, Debriyaj ve Tahrik mili, motor tarafından üretilen enerjiyi mekanik güce dönüştürmek için birlikte çalışır. Bu, krank milinin dönme hareketinin fren, debriyaj ve tahrik mili vasıtasıyla doğrusal harekete dönüştürülmesiyle yapılır. Bu, motor tarafından üretilen kuvvetin bu bileşenler aracılığıyla tekerleklere iletilmesi için yapılır. Tahrik mili, gücü şanzımandan tekerleğe aktarır. Krank miline bağlıdır ve rolü, şanzıman tarafından üretilen torku alıp göbeğin içinden diferansiyele iletmektir. Diferansiyel, motor torkunun kendisine uygulandığı, biri sabit diğeri serbest iki koniden oluşur. Şanzımanın çıkış miline bağlı olan koni, diferansiyelin çıkış miline bağlı olan diğer koniye göre daha yavaş döner. Bu, iki koninin farklı hızlarda dönmesini sağlar. Sonuç olarak, akslarda paralel bir hareket meydana gelir ve araç ileri doğru hareket eder. İki tür dingil vardır: sabit ve yüzer. Sabit dingiller araç gövdesine sabitlenmiştir ve aralarında boşluk veya hareket yoktur. Bunlar büyük kamyonlarda, ağır vasıtalarda ve otobüslerde kullanılır. Yüzer dingiller, araç gövdesi ile bağlantısı olmayan ve eksenel yönde hareket edebilen bir halka dişli ve pinyonlardan oluşur. Binek araçlarda, hafif ticari araçlarda ve orta boy kamyonlarda kullanılırlar. Araç dönerken veya hızlanırken aracın tekerleklerinin aynı hızda dönmesini sağlamak için diferansiyellere ihtiyaç vardır. Araç hareket halindeyken lastiklerin her zaman doğru yöne bakmasını sağlar. Akslar genellikle üç parça halinde yapılır - orta kısım, tekerlek uçları ve uç plakaları. Orta kısım, yatakları tutma işlevine sahiptir ve dingilin en kalın ve en sağlam kısmıdır. Yükü taşır ve şoku emer. Tekerlek ucu yataklarını taşıyan iç ve dış bileziklerden oluşur. Uç plakaları tekerlek uçlarına bağlanır. Tekerlek uçları, dingili tekerleğe bağlayan parçalardır. Tekerlek uçları, tekerlekleri destekleyen ve onları sıkıca yerinde tutan yatakları içerir. Ayrıca yivli bir kısımları ve onları tekerlek göbeğine tutturmak için bir somunları vardır. Süspansiyon, aracı gövdeden askıya alarak destekleyen ve dengeleyen bir sistemdir. Süspansiyon sistemi, aracın ağırlığının yükünü emmek ve aracın gövdesi boyunca eşit olarak dağıtmak ve yolcuların aldığı şokları azaltmak için kullanılır. Süspansiyon sistemi yaylar ve amortisörler kullanılarak çalışır. Frenler aşağıdaki şekilde çalışır. Sürücü fren pedalına bastığında, ön veya arka tekerleğin diskindeki fren balataları rotor ile temas eder. Bu, ısı üreten sürtünme yaratır. Bu ısı, kaliperlerin fren balatalarına baskı uygulamasına neden olur ve bu da daha sonra diske baskı yapar. Sürtünmeden kaynaklanan ısı, fren balatalarını rotora doğru zorlar ve sürtünmeyi artırır ve kaliperi ısıtır. Bu, fren pistonunun hareket etmesine neden olarak ana silindire kuvvet uygular ve bu da yüksek basınçlı bir sıvı üretir. Yüksek basınçlı sıvı tekerlek silindirlerine gider ve fren pabuçlarını diske doğru iter. Fren pabuçları diske doğru iterken
0 comments:
Post a Comment