Otomobil egzoz sistemi: Nasıl çalışır ve neden önemlidir?
Otomobil egzoz sistemi: Nasıl çalışır ve neden önemlidir?
Cevap: Bir otomobil egzoz sisteminin temel işlevi, motora giren hava ve yakıt karışımının basıncını ve hacmini, motordan çıkan yüksek sıcaklıkta ve yüksek hızda egzoz gazı formuna dönüştürmektir. Gaz egzoz sisteminden çıktığında artık yakıt karışımının yanmasını destekleyecek kadar sıcak değildir. Gazlar, egzoz gazı akışını daha sessiz, daha düşük hızlı bir sese dönüştüren egzoz borusu veya susturucudan çıkar. Hava motora iki yerden girer: emme manifoldu ve karbüratör. Emme manifoldunda hava ve benzin karışımı oluşturulur. Emme manifoldu, motor bloğunda bulunan ve motora hava sağlayan ve bunu yakıt karışımıyla birleştiği motor silindirlerine ileten kapalı bir odadır. Emme manifoldu bir koni şeklindedir. Hava ve benzin emme manifolduna girerken, dönen bir hava, yakıt ve buhar kütlesi haline gelir. Dönen hava ve benzin karışımı, motor bölmesinde türbülans yaratır. Bu türbülans, hava ve benzin karışımının motor bölmesi içinde girdap yapmasına neden olur. Bu dönme hareketi, havanın ve benzinin tamamen karışmasını sağlar. Karbüratör, motora giren yakıt ve hava miktarını kontrol eden cihazdır. Karbüratörde hava ve benzin karışımı motorun ihtiyacına göre ölçülüdür. Motor, krank milleri adı verilen uzun çubukların ucunda pistonlu küçük odalar olan silindirler içerir. Her silindirin içinde, krank mili döndükçe piston yukarı ve aşağı hareket eder. Piston hareket ettikçe hava ve benzin karışımını sıkıştırarak karışımı emme valfinden yanma odasına zorlar. Emme valfi, valfi açık iten eksantrik mili tarafından açılır. Bu noktada, karışım yanma odasına girer. Yanma odasında, karışım buji tarafından ateşlenir. Buji ateşlendiğinde, hazne içindeki sıkıştırma, karışımı genleşmeye ve egzoz valfinden geçmeye zorlar. Karışım egzoz valfinden geçerken genişler ve daha düşük sıcaklık ve daha yüksek basınç durumuna geçer. Sıkıştırılmış gaz, motor bloğundaki egzoz portlarından ve egzoz valfinden dışarı akar. Genişleyen gazın basıncı, egzoz valfinin iç yüzeyine doğru iterek onu açmaya zorlar. Egzoz valfi açıldıktan sonra motor çalışmaya devam eder. Bu noktada egzoz valfi açılmıştır ve motoru boşaltma işlemi başlar. Yüksek sıcaklıkta ve yüksek hızda egzoz gazı egzoz sistemine girer. Egzoz sistemi, egzoz valflerinden egzoz borusuna giden borudur. Motor çalışırken egzoz sistemi, egzoz gazlarından karbondioksit ve su buharını uzaklaştırarak atmosfere geri verir. Egzoz gazının sıcaklığı, yakıt karışımının yanması sırasında açığa çıkan ısının bir sonucudur. Sonuç olarak, egzoz gazının sıcaklığı kontrol edilmelidir. Egzoz gazı sıcaklığının belirli bir seviyenin üzerine çıkmasına izin verilirse egzoz valfleri eriyecektir. Katalitik konvertör kullanılarak egzoz gazının sıcaklığı belirli bir seviyenin altında tutulur. Katalitik konvertörde, egzoz gazları katalizör malzemesi içinden akar. Katalizör malzemesi, egzoz gazlarının kolayca çıkarılabilen maddelere kimyasal olarak parçalanmasına neden olur. Katalizörler, egzoz gazlarının elementleriyle karıştırılabilen metallerden oluşur. Katalizör, platin, paladyum, rodyum, iridyum ve rutenyum gibi değerli ve değersiz metallerin bir karışımı olabilir. Değerli metaller, oldukça reaktif oldukları ve egzoz gazları ile katalizör arasında reaksiyona neden olabildikleri için kullanılır. Değerli metaller çok hızlı reaksiyona girdiği için değersiz metaller eklenir. Hem değerli hem de değersiz metaller mevcut olmadıkça katalizör düzgün çalışmayacaktır. Motor birçok türde egzoz emisyonu üretir. Emisyonlar çok çeşitli bileşenlerden oluşur. Egzoz emisyonlarının çoğu karbon monoksit, karbon dioksit, hidrokarbonlar, nitrojen oksitleri ve partiküllerdir. Karbon Monoksit Karbon monoksit
0 comments:
Post a Comment