Otomobil ısıtma ve soğutma sistemi: Nasıl çalışır ve neden önemlidir?
Otomobil ısıtma ve soğutma sistemi: Nasıl çalışır ve neden önemlidir?
Bir arabanın motoru ısı üretir. Bu ısı daha sonra soğutma sistemi aracılığıyla aktarılır. Bunun nasıl çalıştığını anlamanız çok önemlidir. Aksi takdirde, aracınızın kaloriferi veya klima sistemindeki sorunları asla teşhis edemezsiniz. Kilit nokta, soğutma sisteminin sıcak ve soğuk bölümleri arasında her zaman bir sıvı akışı (bu durumda su) olması gerektiğidir. Bir sıvının sıcaklığı değiştiğinde, sıvının bir yerden başka bir yere akmasına neden olur. Bu nedenle su kaynar ve 100°C'de kaynar. Sıvı hava olduğunda ne olur? Pekala, eğer sıvı çevreleyen havanın yoğunluğunun yarısından azına sahipse yükselecektir; yoğunluğu iki katından fazla ise batar. Hava, suya göre çok hafiftir, bu nedenle sistemden sıvı akışı yoksa hava, yükselen veya alçalan suyun boşalttığı alana doğru hareket edecektir. Bunu önlemek için, radyatör boyunca hava üfleyen bir fan vardır, bu motor ısısını alır ve soğutma sisteminde dolaşan suya iletir. Su daha sonra geçen hava ile soğutulur. Ama bu nasıl oluyor? Her şeyden önce, radyatörün yanından geçerken havanın sıcaklığı biraz yükselir. Radyatörden akan su bu nedenle hafifçe ısıtılır. Hava radyatörün üzerinden geçtiğinde sıcaklığı daha da yükselir. Aslında, sistemdeki suyun sirkülasyonunu sağlayan, hava ile su arasındaki bu sıcaklık farkıdır. Radyatörün sıcaklığı havanınkinden yüksekse suyun bir kısmı kaynar, bu nedenle radyatörden motora su akışı olur. Bu, motorun ısınmasını durdurur, yani daha soğuk çalışır ve dolayısıyla daha az yakıt kullanır. Ancak radyatörün sıcaklığı havanın sıcaklığından düşükse su alçalır, bu nedenle motordan radyatöre su akışı olur. Bu, motorun soğumasını durdurur ve bu nedenle daha fazla yakıt kullanır. Radyatörün sıcaklığını artırmak için kaputu açıp motoru çalıştırabilirsiniz. Ancak bunu yapmak, kullanılan yakıt miktarını artırır ve motorun bozulma olasılığını artırır. Motor aşırı ısınırsa, motor bloğunu tahrip eder. Motor arızalanırsa, arabanızı süremeyebilirsiniz. Arabayı ilk çalıştırdığınızda motorunuzun ısındığını fark etmişsinizdir. Bunun nedeni motorun fazla çalışmaması ve fazla ısı üretememesidir. Motoru hızlandırdığınızda ve daha fazla ısı ürettiğinizde, soğutma sisteminin sıcaklığı yükselir. Motorun sıcaklığını düşürmek için radyatör kapağını çıkarmanız ve sisteme soğuk su dökmeniz gerekir. Bu, motorun sıcaklığını düşürür ve serin tutar. Ancak kapağı tekrar takmayı unutmayın, aksi takdirde motor aşırı ısınır ve arabanız durur. Peki motorun sıcaklığı havanın sıcaklığıyla nasıl karşılaştırılır? Hava sıcaklığı sıfır santigrat derecenin altındaysa, motor sıcaklığı suyun donma noktasının (32°C) üzerindedir. Hava sıcaklığı 0°C'nin üzerinde ise motor sıcaklığı 32°C'nin altındadır. Soru: SAT'a hazırlanmak için ne yapmam gerekiyor? SAT Hazırlığı: Bilmeniz Gerekenler Eylül ayında SAT sınavına girecekseniz düşünmeniz gereken çok şey var. İşte başlamanıza yardımcı olacak bazı ipuçları. Bildiklerini ve bilmediklerini çöz. SAT'taki kesin puanınız hakkında çok fazla endişelenmeyin. Önemli olan, neyi yapıp neyi yapamayacağınızı belirlemektir. Burada belirtilen bazı şeyleri yapabileceğinizi biliyorsanız, okumaya devam edin. Değilse, geliştirmek için elinizden geleni yapın. Hazır olduğunuzdan emin olmak için bir servet harcamanıza gerek yok. İşte en yararlı ipuçlarından bazıları. Bol bol kitap okuyun. Kitaplar, SAT'a hazırlanmanın en iyi yoludur. Sabah okula gitmeden önce okuyun
0 comments:
Post a Comment